“Sākam mācīties!” — jauns, krāsains izdevums katrai sešgadnieka mācību dienai!

Lielvārds
Lielvārds
Published in
4 min readMar 2, 2021

--

Komplektizdevuma “Sākam mācīties!” 4.–6. daļa ir pēctecīgs turpinājums piecgadnieku mācību materiāliem, kuri apkopoti izdevuma “Sākam mācīties!” 1.–3. daļā. Krāsainajā, sešgadniekiem paredzētajā komplektizdevumā loģiskā un viegli uztveramā veidā ir integrēts visu mācību jomu un caurviju prasmju saturs, veicinot zināšanu, prasmju un attieksmju apguvi, vienlaikus rēķinoties ar bērna iepriekš apgūto pieredzi.

Komplektizdevuma “Sākam mācīties!” autores ir Zenta Anspoka, Egina Birzgale, Ināra Dzērve, Elīna Gribuste, Ineta Helmane, Ina Leite.

Komplektizdevums ir veidots atbilstoši MK noteikumiem par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem.

Sešgadnieka komplektizdevumā ietilpst šādas daļas bērnam:

  • trīs krāsainas burtnīcas individuālajam mācību darbam; burtnīcās ir integrēti dabaszinību, valodas, matemātikas u. c. pirmsskolas jomu uzdevumi, bērns tajās veic uzdevumus visa gada garumā un var redzēt savu attīstību no septembra līdz maijam;
  • Lasāmgrāmata, kurā ievietotas pasakas un stāsti bērna lasītprasmes un runātprasmes apguvei visam mācību gadam;
  • melnbaltu darba lapu komplekts “Risini!” (uz biezāka papīra, lai var labāk zīmēt, krāsot, griezt), kas paredzēts individuālam darbam visa gada garumā.

Krāsainas burtnīcas

“Sākam mācīties!” 4. daļā sešgadniekiem mācību gads sākas ar iepazīšanos, kāda kārtība valda pasaulē. Bērni mācās, ka sava vieta un uzdevums ir gan dzīvām, gan nedzīvām būtnēm, un apgūst, kā vienu no otras atšķirt un kā visiem draudzīgi sadzīvot uz kopīgās planētas. Bērni turpina pilnveidot lasītprasmi un stāstītprasmi, mācās rakstīt burtus, izprast skaitļu sastāvu, salīdzināt lietu skaitu, izmantot ģeometriskās un telpiskās figūras, atkārto, kādi noteikumi jāievēro pirmsskolā, kādi uz ceļa, mācās rūpēties par savu veselību, pēta rudeni, kopīgi gatavojas Latvijas dzimšanas dienai, izzina savu pilsētu vai novadu. 5. un 6. daļas temati ir saistīti ar piecgadnieku posmā apgūto, padziļinot un paplašinot saturu un ievērojot pēctecības principu.

Sašgadnieku komplektizdevuma pamatā ir dabaszinību saturs, ko caurvij pārējās mācību jomas. Kāpēc tā — skaidro viena no komplektizdevuma autorēm Elīna Gribuste:

“Pētnieki esošos pirmsskolniekus ir nodēvējuši par Alfa paaudzi, tādējādi uzsverot, ka tā ir pavisam cita paaudze ar krasi atšķirīgām iezīmēm salīdzinājumā ar visām iepriekšējām. Tie ir bērni, kas no mazotnes saskaras ar tehnoloģijām, kuru lietošanai nav nepieciešama lasītprasme. Līdz ar to viņiem ir pieeja saturam un informācijai, kas iepriekšējām paaudzēm bija pieejama krietni vēlākos vecumposmos vai pat nemaz. Iegūt priekšstatu par kosmosa procesiem vai okeānu zemūdens pasauli ir tik viegli kā nekad agrāk.

Laikā, kad tehnoloģijas un lietotnes radījušas informācijas pieejamību un pārbagātību, svarīga ir tās sistematizēšana. Viens no aktuālākajiem izglītības uzdevumiem un vienlaikus arī izaicinājumiem ir palīdzēt bērniem iegūtās zināšanas un prasmes salikt pa plauktiņiem, lai iespējami ātri veidotos harmonisks priekšstats par to, kur ir daba, kur ir tehnoloģijas, kur esmu es un kā tas viss kopā darbojas. Tādēļ dabaszinātņu jomas tematu izklāstā tiek ievērota kopveseluma pieeja, cenšoties būvēt bērna priekšstatu par pasauli, kurā viss ir cieši saistīts. Katram cilvēka lēmumam un rīcībai ir ietekme uz apkārtējo vidi.

Ir skaidrs, ka šai Alfa paaudzei nākotnē būs jārod risinājumi dažādām pasaules vietēja un globāla mēroga problēmām, pie kurām noveduši līdzšinējo paaudžu lēmumi un rīcība. Gan tām problēmām, kas šobrīd jau ir zināmas, gan tām, kādas vēl tikai radīsies. Līdz ar to mūsu uzdevums ir dabaszinātņu jomā mudināt raudzīties uz pasauli ne tikai kā uz fizisku lietu, procesu un parādību kopumu, bet neaizmirst arī par emocionālo un garīgo dimensiju. Tāpēc tādas vērtības un tikumi kā dzīvība, daba, pateicība, mīlestība, cieņa, atbildība, mērenība un rūpes ir cieši ievijušās teju ikkatrā dabaszinātņu tematā.”

Skolotāja grāmatas

Tāpat kā burtnīcas, arī metodiskais līdzeklis ir veidots trīs daļās. Ceturtajā daļā ir komplektizdevuma 4.-6. daļas teorētiskais pamatojums, savukārt pirmsskolas vadlīnijām atbilstošais mācību saturs ir detalizēti atklāts visam mācību gadam un sakārtots tematiskajos plānos katrai nedēļai. Katra temata sākumā skolotāja grāmatā ir iekļauta tabula, kurā noradīts šajā tematā apgūstamais mācību saturs un plānotais sasniedzamais rezultāts. Savukārt apgūstamās caurviju prasmes ir sistematizētas mēnesim un definētas tabulā katra mēneša sākumā.

Skolotāja grāmatās ir idejas mācību satura apguves virzībai un komentāri, kā atbilstīgi programmai rotaļnodarbībās izmantot darba burtnīcās iekļauto saturu. Skolotājiem ir piedāvāti teksti, rotaļu un spēļu apraksti, idejas eksperimentiem u. c. pētījumiem, uzdevumi telpās un ārā u. c. Metodiskie komentāri paredzēti, lai skolotājs izprastu, kāpēc tieši šādi plānota integrētā izglītības satura apguves secība, kāds ir mācību līdzekļu komplektizdevuma autoru iecerētais mērķis konkrētajā pedagoģiskajā situācijā.

Skolotāja grāmatās ir ievietotas arī bērna darba burtnīcu lapas, komentāri par šiem uzdevumiem, sadaļa “Teksti priekšā lasīšanai” (literāri teksti, tautas pasakas, tautasdziesmas u. c.), “Dabas grāmatas stāsti” (rosinoši stāsti par dabaszinību jautājumiem), “Atgādne skolotājam” (papildinformācija par tematu), ”Pētām!” (dabaszinību eksperimentu apraksti), “Mācāmies ārā!” (ieteikumi, kā saturu apgūt ārpus telpām), “Idejas izvēlei” (dažādas spēles, uzdevumi, ko var izmantot papildus).

Ieskats iekšlapās — https://lielvards.lv/ieskats-sakam-macities-skolotaja-gramata-4-dala-kartiba-pasaule/pdf

Izdevumā ”Sākam mācīties! Ceturtā daļa. Skolotāja grāmata” ir iekļautas kopējamas darba lapas, kas paredzētas grupu, pāru un sarežģītākiem (vai tieši pretēji — vienkāršākiem) individuālajiem darbiem, kā arī pielikums “Laiks kopā ģimenei”, kurā ir ierosinājumi vecākiem kā brīvajā laikā, rotaļājoties kopā ar bērnu, netieši mācīties, kā arī metodiska palīdzība par lasītprasmi, rakstītprasmi, jautājumu uzdošanu, skaitļu sastāva un aritmētisko darbību pareizu nosaukšanu.

Ieskats iekšlapās — https://lielvards.lv/ieskats-sakam-macities-skolotaja-gramata-4-dala-dazadi/pdf

Ar visu “Sākam mācīties!” jauno komplektizdevumu var iepazīties šajā saitē — https://lielvards.lv/atlase/7OO.

--

--