Izdota “Sociālās zinības un vēsture 6. klasei. Otrā daļa”

Lielvārds
Lielvārds
Published in
3 min readMar 6, 2024

--

Izglītības uzņēmums “Lielvārds” laidis klajā noslēdzošo izdevumu komplektā “Sociālās zinības un vēsture 4. — 6. klasei”, kas veidots mācību grāmatām pielīdzinātu darba burtnīcu formātā un atbilstoši vecumposma vajadzībām, sniedz iespēju mācīšanos organizēt kā aktīvu, redzamu un iesaistošu procesu.

Gan jaunais izdevums 6. klasei, gan arī iepriekšējie veidoti ar pievienoto vērtību — aktīvu mācīšanās darbību izzināt, domāt, secināt, veidot faktos balstītu viedokli, to izteikt un cieņpilni uzklausīt, argumentēt, attīstīt empātiju. Vienuviet skolēns nostiprina lasītprasmi, pasvītro, apvelk, pieraksta, sāk sistēmiski apgūt Latvijas valsts vēstures nozīmīgākos faktus, analizē avotus un attīsta pašizziņas prasmes, lai saprastu sevi, cienītu citus un savu valsti.

Izdevumā “Sociālās zinības un vēsture 6. klasei. Otrā daļa” atrodami mērķtiecīgi atlasīti vēstures un informācijas avoti un dažādu veidu mācību uzdevumi. Projektu un pārbaudes darbi katra temata nobeigumā ļauj skolēniem demonstrēt kompleksos sasniedzamos rezultātus un skolotājam summatīvi novērtēt audzēkņu sniegumu. Daudzveidīgo prasmju apguvei arī 6. klases skolēniem tiek piedāvātas atgādnes, stratēģijas, kritiskās domāšanas uzdevumi, kā arī iespēja pēc pašpārbaudes veikšanas saņemt atgriezenisko saiti ar ieteikumiem, ko apakštematā pārlūkot, lai zināšanas un prasmes nostiprinātu. Izdevumos iekļautas norādes uz viedtematu saturu platformā “Soma”, lai skolēni varētu izmantot arī digitālās interaktivitātes iespējas: noskatīties oriģinālvideo sižetus, detalizēti un palielinājumā izpētīt fotogrāfijas, noklausīties notikumu aculiecinieku vēstījumus, piedalīties aptaujās, veikt formatīvās vērtēšanas testus.

Mācību grāmatai pielīdzinātajā darba burtnīcā “Sociālās zinības un vēsture 6. klasei. Otrā daļa” iekļauti temati “Kā plānot budžetu?”, “Kā raksturot uzņēmējdarbību?” un “Kā Latvija sadarbojas ar kaimiņvalstīm?”. Izdevums veidots atbilstoši valsts pamatizglītības standartam un mācību priekšmeta “Sociālās zinības 1. — 9. klasei” programmas paraugam.

  • Tematā “Kā plānot budžetu?” skolēni turpina izzināt, kā veidojas budžets, kādi var būt budžeta veidi, kas ietekmē to veidošanos un kā saimnieko mājsaimniecība, pašvaldība un valsts, tā veidojot izpratni par visu iesaistīto saimniekošanas saistību un atbildību valsts labklājības veidošanā; mācās nošķirt sensitīvos datus no atvērtajiem datiem, kur tos atrast, kā iegūt un analizēt ģimenes un pašvaldības budžetu kontekstā.
  • Tematā “Kā raksturot uzņēmējdarbību?” skolēni pēta uzņēmējdarbības piemērus un pieredzi, noskaidro, kāpēc ir jāaizsargā intelektuālais īpašums, ar dažādiem paņēmieniem mācās radīt idejas un nonākt līdz biznesa idejai, teorētiski un praktiski izzina jauna produkta izveides soļus. Šī temata sasniedzamie rezultāti ir plānojami un īstenojami sadarbībā ar mācību priekšmetā Dizains un tehnoloģijas apgūstamo mācību saturu.
  • Tematā “Kā Latvija sadarbojas ar kaimiņvalstīm?” akcentēta izpratnes veidošana par to, kāpēc valstīm ir svarīgi sargāt savu neatkarību un veidot attiecības ar citām valstīm, iesaistīties starptautiskajās organizācijās (ES un NATO) un sadarboties. Šajā tematā skolēni nostiprina savas 6. klases 1. tematā iegūtās zināšnas par valsti, valsts robežām un pārvaldi, kā arī 2. tematā apgūto par tiesiskumu un tiesisku attiecību veidošanu.

Mācību līdzekļu autoru kolektīvs: Ilze Vaivode, Madara Lāce, Sandra Erinovska un Ineta Upeniece. Dizains un makets: Laila Dambīte. Māksliniece: Anete Nežberte.

Plašāks ieskats izdevumu iekšlapās: Ieskats. Sociālās zinības un vēsture 6. klasei. Otrā daļa (lielvards.lv)

--

--